ZAPRASZAMY DO NASZEGO PRZEDSZKOLA
- POWIERZ NAM SWÓJ SKARB -

Jadłospis

Informacje o alergenach:

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, które ze szczególnym uwzględnieniem alergenów, muszą być łatwo dostępne tak, aby rodzic miał świadomość, że w odniesieniu do danej żywności występują kwestie związane z alergiami i nietolerancją pokarmową. W związku z powyższym przy jadłospisie będzie można znaleźć spis alergenów, a przy każdym daniu numer alergenu, jaki zawiera to danie.

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:                                                                        
1. Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica kamut)               
2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                 
3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                            
4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                          
5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie)                                      
6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie)                                           
7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie)                                          
8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie)                                                                                                                
9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                         
10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                                            
12. Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/litr lub 10 mg/kg na całkowitą zawartość dla produktu                                      
13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie)                                                                          
14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie)

 

Zdrowa żywność

W naszym przedszkolu wprowadzamy zdrowe nawyki żywieniowe, które w przyszłości zaowocują lepszym zdrowiem dzieci:

  1. preferujemy produkty niskoprzetworzone bez dodatku glutaminianu sodu, syropów fruktozowych i glukozowych, barwników syntetycznych i benzoesanów,
  2. ograniczyliśmy wieprzowinę na korzyść drobiu, ryb, wołowiny i cielęciny,
  3. unikamy produktów rafinowanych,
  4. w każdym posiłku jest porcja witamin w postaci warzyw i owoców,
  5. ograniczyliśmy ziemniaki na rzecz rozmaitych kasz (gryczana, jęczmienna, jaglana, kus-kus, itp.),
  6. podajemy pieczywo pełnoziarniste i razowe,
  7. ograniczyliśmy sól, zastępując ją ziołami,
  8. słodkie napoje zastąpiliśmy herbatami ziołowymi i wodą z miodem, cytryną, imbirem, pomarańczą, itp.
  1. nie stosujemy wszelkich granulatów (napoje, herbatki),
  2. słodzimy miodem i cukrem brązowym (trzcinowym),
  3. kakao słodzone zastąpiliśmy zwykłym kakao,
  4. śmietanę zastąpiliśmy jogurtem naturalnym,
  5. pieczemy bez tłuszczu,
  6. warzywa, makarony i ryż gotujemy - AL DENTE,
  7. ograniczyliśmy biały ryż i wprowadziliśmy brązowy,
  8. zupy nie zabielamy śmietaną ani mąką,
  9. zastąpiliśmy sosy na tłuszczu sosami warzywnymi,
  10. ograniczyliśmy przygotowane przemysłowo wędliny, na rzecz własnych pieczeni,
  1. do smażenia używamy tylko olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia.

Zaangażowaliśmy dzieci w przygotowanie dla siebie zdrowych posiłków, typu; „szwedzki stół”, gdzie dzieci same przygotowują śniadanie, a podczas zajęć kulinarnych wykonują zdrowe pasty, sałatki owocowe, koktajle, ciasta, itp.

Zachęcamy rodziców i opiekunów naszych przedszkolaków do stosowania zdrowej żywności w codziennej diecie, bo zdrowe i szczęśliwe dziecko to największy skarb!!!

 

PLANOWANY JADŁOSPIS NA OKRES OD 16.04.18. DO 27.04.18.

 

Data

Śniadanie

II Śniadanie

Obiad

Podwieczorek

Poniedz.

16.04.18.

„Szwedzki stół”

- dzieci przygotowują śniadanie same. Do dyspozycji mają: pieczywo: żytnio- razowe, wędlinę, pieczeń własnego wypieku (np. schab, szynka, filet z indyka), nabiał (np. ser, twaróg, jajka), warzywa

 (1, 6, 7, 9, 10)

Kakao  (7)

Jabłko

Zupa jarzynowa na skrzydle z indyka, z jogurtem naturalnym i zieloną pietruszką  (7, 9)

Filet z łososia w ziołach, z pieca,  ryż brązowy posypany koperkiem, rzodkiew tarta z gruszką i jogurtem naturalnym, brokuł  (4, 7)

Woda z miodem

 

Jogurt naturalny z musli skomponowanym przez dzieci, do wyboru będą miały:

płatki kukurydziane, banany, pestki słonecznika, daktyle

(7)

 

 

15:30- kanapki  (1, 7)

Wtorek

17.04.18.

Bułka żytnia i rozmaitości z masłem, szynką pieczoną- wypiek własny, ogórkiem św. i papryką czerwoną (1, 7)

Herbata z cytryną

Marchewka

Zupa pieczarkowa na biodrówce, z makaronem, jogurtem naturalnym i zieloną pietruszką (1, 3, 7)

Pulpety z udźca indyczego w sosie pomidorowym, ziemniaki posypane koperkiem, surówka z selera z brzoskwinią, brukselka  (1, 3, 7)

Kompot owocowy

Budyń waniliowy z musem owocowym własnego wyrobu  (1, 3)

Ciastka owsiane

(1, 3, 6, 7, 8, 11)

Jabłko w ćwiartkach

 

 

15:30- kanapki (1, 7)

Środa

18.04.18.

„Szwedzki stół”

- dzieci przygotowują śniadanie same. Do dyspozycji mają: pieczywo: żytnio- razowe, wędlinę, pieczeń własnego wypieku (np. schab, szynka, filet z indyka), nabiał (np. ser, twaróg, jajka), warzywa

 (1, 6, 7, 9, 10)

Kawa zbożowa  (1, 7)

Gruszka

Zupa grochowa na antrykocie wołowym z zieloną pietruszką  (9)

Makaron kolorowy z twarogiem i jogurtem naturalnym, marchewka    (1, 3, 7)

Woda z cytryną

 

 

Kanapki z pieczywa mieszanego: żytnio- razowego z masłem, schabem pieczonym

- wypiek własny, rzodkiewką i papryką żółtą  (1, 7)

Herbata o smaku pomarańczowym z melisą

Czwartek

19.04.18.

Owsianka na mleku ze śliwkami   (1, 7)

Bułka żytnia i grahamka z masłem, twarożkiem z jogurtem naturalnym i pomidorem    (1, 7)

 

Banan

 

Zupa ogórkowa na biodrówce z jogurtem naturalnym i zieloną pietruszką   (7, 9)

Bitki z filetu indyczego w sosie własnym, kasza gryczana  posypana koperkiem, surówka „colesław” (na bazie kapusty), fasolka szparagowa żółta

Herbata rumiankowa

Kasza jaglano- manna z malinami  (1, 7)

Wafle ryżowe

Herbata zielona

 

 

15:30- kanapki  (1, 7)

Piątek

20.04.18.

Kanapki z pieczywa mieszanego: żytnio- razowego z masłem, jajkiem, szczypiorem papryka czerwona w słupkach  (1, 3, 7)

Herbata o smaku owoców egzotycznych

 

Kalarepka

Zupa ryżowa na udkach z kurczaka z zieloną pietruszką (9)

Filet z dorsza z pieca, ziemniaki posypane koperkiem , surówka z kapusty kiszonej z jabłkiem, marchewką i cebulą, bukiet warzyw   (1, 4)

Woda z pomarańczą

Płatki kukurydziane z: bananami, orzechami, pestkami dyni, słonecznika, czarnuszką i mlekiem  (7, 8)

 

 

15:30- kanapki  (1, 7)

Data

Śniadanie

II Śniadanie

Obiad

Podwieczorek

Poniedz.

23.04.18.

„Szwedzki stół”

- dzieci przygotowują śniadanie same. Do dyspozycji mają: pieczywo: żytnio- razowe, wędlinę, pieczeń własnego wypieku (np. schab, szynka, filet z indyka), nabiał (np. ser, twaróg, jajka), warzywa

 (1, 6, 7, 9, 10)

Herbata z cytryną

Gruszka

 

Barszcz czerwony na antrykocie wołowym z zieloną pietruszką (9)

Indyk w kolorowym kociołku

- filet z indyka z warzywami, makaron pszenno- razowy posypany koperkiem, surówka z pora jabłkiem  (1, 3, 7)

Woda z pomarańczą

Płatki kukurydziane ze: śliwkami, orzechami, pestkami słonecznika, dyni i mlekiem (7, 8)

 

 

15:30- kanapki (1, 7)

Wtorek

24.04.18.

Kanapki z pieczywa mieszanego z pastą z: łososia wędzonego, jajek, papryki czerwonej, ogórka kiszonego, kopru i jogurtu naturalnego - wyrób własny   (1, 4, 7)

Kawa zbożowa  (1, 7)

Banan  

Rosół na antrykocie wołowym, udkach z kurczaka, skrzydle z indyka z makaronem i zieloną pietruszką    (1, 3, 9)

Jajka w sosie musztardowym ziemniaki posypane koperkiem, marchewka tarta z gruszką, fasolka szparagowa zielona

(3, 7, 10)

Woda z cytryną i miętą

Hot- dogi- bułka pszenna, parówka z szynki („Sokołów” 93 % mięsa)

(1, 6, 7, 9, 10, 11) ketchup

Herbata rumiankowa

Kalarepka w słupkach

Środa

25.04.18.

„Szwedzki stół”

- dzieci przygotowują śniadanie same. Do dyspozycji mają: pieczywo: żytnio- razowe, wędlinę, pieczeń własnego wypieku (np. schab, szynka, filet z indyka), nabiał (np. ser, twaróg, jajka), warzywa

 (1, 6, 7, 9, 10)

Kakao   (7)

Jabłko  

Żurek śląski na kiełbasie białej z jajkiem i zieloną pietruszką

(1, 3, 9, 10)

Racuchy drożdżowe z mąki pszenno- razowej z bananami, marchewka  (1, 3, 7)

Herbata miętowa

 

Kanapki z pieczywa mieszanego: żytnio- razowego z masłem, filetem indyczym pieczonym- wypiek własny, sałatą i pomidorem   (1, 7)

Herbata malinowa z żurawiną

Czwartek

26.04.18.

 

 

Bułka grahamka i żytnia z masłem i zieloną pastą własnego wyrobu- brokuł, ser feta, ziarna słonecznika, jogurt naturalny  (1, 7)

Papryka czerwona w słupkach

Herbata zielona

Kalarepka

 

 

 

 

Zupa ziemniaczana na udkach z kurczaka z zieloną pietruszką  (9)

Gulasz z filetu indyczego w sosie własnym, kasza jęczmienna posypana koperkiem, ogórek kiszony w słupkach, kalafior (1)

Woda z miodem

Ciasto „murzynek”

- wypiek własny

(1, 3, 7)

Mleko  (7)

Jabłko w ćwiartkach

 

 

15:30- kanapki  (1, 7)

Piątek

27.04.18.

 

 

 

 

 

 

Zupa mleczna z makaronem (1, 3, 7)

Bułka grahamka i żytnia z masłem, schabem pieczonym- wypiek własny, ogórkiem św. i rzodkiewką  (1, 7)

Jabłko

 

Zupa pomidorowa na biodrówce z ryżem, jogurtem naturalnym

i zieloną pietruszką  (7, 9)

Filet z dorsza w ziołach, z pieca, ziemniaki posypane koperkiem , surówka z pietruszki białej z mango, marchewka z groszkiem (1, 4, 7)

Kompot owocowy

Kisiel wiśniowy

- wyrób własny

Pałki kukurydziane

Banan

 

 

15:30- kanapki  (1, 7)

 

warzywa, które są w jadłospisie przy bułkach i kanapkach, serwowane są osobno na talerzu, dzieci nakładają je na pieczywo z pieczenią, wędliną, nabiałem itp. same, dzięki temu chętniej po nie sięgają. 

Zachęcamy  Rodziców, aby taki talerz warzyw, wprowadzili dzieciom do jadłospisu również w domu.