ZAPRASZAMY DO NASZEGO PRZEDSZKOLA
- POWIERZ NAM SWÓJ SKARB -

Jadłospis

 

Informacje o alergenach:

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, które ze szczególnym uwzględnieniem alergenów, muszą być łatwo dostępne tak, aby rodzic miał świadomość, że w odniesieniu do danej żywności występują kwestie związane z alergiami i nietolerancją pokarmową. W związku z powyższym przy jadłospisie będzie można znaleźć spis alergenów, a przy każdym daniu numer alergenu, jaki zawiera to danie.

 

Numery alergenów występujących w posiłkach:                                                                        
1. Zboża zawierające gluten (pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz, pszenica kamut)               
2. Skorupiaki i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                 
3. Jaja i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                            
4. Ryby i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                          
5. Orzeszki ziemne (arachidowe i produkty przygotowane na ich bazie)                                      
6. Soja i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie)                                           
7. Mleko i produkty pochodne  (produkty przygotowane na ich bazie)                                          
8. Orzechy (migdały, orzechy laskowe, orzechy włoskie, orzechy nerkowca, orzechy pekan, orzechy brazylijskie, orzechy pistacjowe, orzechy makadamia lub orzechy oraz produkty przygotowane na ich bazie)                                                                                                                
9. Seler i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                         
10. Gorczyca i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)
11. Nasiona sezamu i produkty pochodne (produkty przygotowane na ich bazie)                                                            
12. Dwutlenek siarki i siarczyny w stężeniach powyżej 10 mg/litr lub 10 mg/kg na całkowitą zawartość dla produktu                                      
13. Łubin (produkty przygotowane na ich bazie)                                                                          
14. Mięczaki (produkty przygotowane na ich bazie)

 

Zdrowa żywność

W naszym przedszkolu wprowadzamy zdrowe nawyki żywieniowe, które w przyszłości zaowocują lepszym zdrowiem dzieci:

  1. preferujemy produkty niskoprzetworzone bez dodatku glutaminianu sodu, syropów fruktozowych i glukozowych, barwników syntetycznych i benzoesanów,
  2. ograniczyliśmy wieprzowinę na korzyść drobiu, ryb, wołowiny i cielęciny,
  3. unikamy produktów rafinowanych,
  4. w każdym posiłku jest porcja witamin w postaci warzyw i owoców,
  5. ograniczyliśmy ziemniaki na rzecz rozmaitych kasz (gryczana, jęczmienna, jaglana, kus-kus, itp.),
  6. podajemy pieczywo pełnoziarniste i razowe,
  7. ograniczyliśmy sól, zastępując ją ziołami,
  8. słodkie napoje zastąpiliśmy herbatami ziołowymi i wodą z miodem, cytryną, imbirem, pomarańczą, itp.
  1. nie stosujemy wszelkich granulatów (napoje, herbatki),
  2. słodzimy miodem i cukrem brązowym (trzcinowym),
  3. kakao słodzone zastąpiliśmy zwykłym kakao,
  4. śmietanę zastąpiliśmy jogurtem naturalnym,
  5. pieczemy bez tłuszczu,
  6. warzywa, makarony i ryż gotujemy - AL DENTE,
  7. ograniczyliśmy biały ryż i wprowadziliśmy brązowy,
  8. zupy nie zabielamy śmietaną ani mąką,
  9. zastąpiliśmy sosy na tłuszczu sosami warzywnymi,
  10. ograniczyliśmy przygotowane przemysłowo wędliny, na rzecz własnych pieczeni,
  1. do smażenia używamy tylko olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia.

Zaangażowaliśmy dzieci w przygotowanie dla siebie zdrowych posiłków, typu; „szwedzki stół”, gdzie dzieci same przygotowują śniadanie, a podczas zajęć kulinarnych wykonują zdrowe pasty, sałatki owocowe, koktajle, ciasta, itp.

Zachęcamy rodziców i opiekunów naszych przedszkolaków do stosowania zdrowej żywności w codziennej diecie, bo zdrowe i szczęśliwe dziecko to największy skarb!!!

 

PLANOWANY JADŁOSPIS NA OKRES OD 25.06.18. DO 29.06.18.

Data

Śniadanie

II

śniadanie

Obiad

Podwieczorek

Poniedz.

25.06.18.

Kanapki z pieczywa mieszanego: żytnio- razowego z masłem, udźcem indyczym pieczonym

- wypiek własny, pomidorem i ogórkiem świeżym (1, 3, 7)

Kawa zbożowa  (1, 7)

Kalarepka

Zupa jarzynowa na udkach z kurczaka, z jogurtem naturalnym i zieloną pietruszką     (7, 9)

Filet z łososia w ziołach z pieca, ryż brązowy posypany koperkiem, marchewka tarta z jabłkiem, brokuł  (4, 7)

Woda z cytryną

Kasza jaglano- manna z wiśniami  (1, 7)

Wafle ryżowe

Banan

 

15:30- kanapki  (1, 7)

Wtorek

26.06.18.

Bułka żytnia i razowa z masłem, filetem z indyka bez wędzenia („Polonus” 93 %  mięsa), sałatą i rzodkiewką

(1, 3, 4, 6, 7, 9)

Herbata z cytryną 

Truskawki

 

Zupa pomidorowa na biodrówce, z makaronem, jogurtem naturalnym i zieloną pietruszką (3, 7, 9)

Kotlet mielony z udźca indyczego, ziemniaki posypane koperkiem, mizeria z jogurtem naturalnym, buraki „na ciepło”,

z pieca  (1, 3, 7)

Kom pot owocowy

Budyń waniliowy z musem owocowym własnego wyrobu

(1, 3)

Pałki kukurydziane

Kalarepka w słupkach

 

15:30- kanapki  (1, 7)

Środa

27.06.18.

Owsianka na mleku ze śliwkami    (1, 7)

Bułka żytnia z masłem kiełbasą z piersi kurczaka („Morliny 93 % mięsa), serem żółtym i ogórkiem świeżym  (1, 7, 9, 10)

Banan

Barszcz ukraiński na antrykocie wołowym z zieloną pietruszką (9)

Makaron pszenny z truskawkami i jogurtem naturalnym, marchewka w słupkach   (1, 3, 7)

Herbata miętowa

Kanapki z pieczywa mieszanego: żytnio- razowego z masłem, krakowską suchą, papryką żółtą i czerwoną

(1, 6, 7, 9, 10)

Herbata malinowa z żurawiną

Czwartek

28.06.18.

Kanapki  z pieczywa mieszanego: żytnio- razowego z masłem, szynką pieczoną- wypiek własny, pomidorem i ogórkiem kiszonym   (1, 7)

Herbata o smaku pomarańczowym z melisą

Jabłko

Zupa makaronowa na biodrówce z zieloną pietruszką  (1, 3, 9)

Filet z dorsza z ziołach, z pieca, ziemniaki posypane koperkiem, sałata z rzodkiewką, szczypiorem i jogurtem naturalnym, kalafior (1, 4, 7)

Kompot owocowy

Koktajl truskawkowo- bananowy na maślance naturalnej

- wyrób własny  (7)

Ciastka owsiane

(1, 3, 6, 7, 8, 11)

 

 

15:30- kanapki  (1, 7)

Piątek

29.06.18.

Jajecznica na kiełbasie z piersi kurczaka („Morliny

93 % mięsa) ze szczypiorem

Kanapki z pieczywa mieszanego: żytnio- razowego z masłem i pomidorem (1, 3, 7, 9, 10)

Herbata zielona

Arbuz

Zupa brokułowa na biodrówce, z jogurtem naturalnym i zieloną pietruszką   (7, 9)

Gulasz z filetu indyczego z warzywami, kasza gryczana posypana koperkiem, surówka z selera z orzechami  (7, 8)

Woda z miodem

Płatki z morelami, pestkami dyni, słonecznika, daktylami i mlekiem

(7)

 

 

15:30- kanapki (1, 7)

 

Zachęcamy  Rodziców, aby taki talerz warzyw, wprowadzili dzieciom do jadłospisu również w domu.                     warzywa, które są w jadłospisie przy bułkach i kanapkach, serwowane są osobno na talerzu, dzieci nakładają je na pieczywo z pieczenią, wędliną, nabiałem itp. same, dzięki temu chętniej po nie sięgają.